május 18, 2022

Helló kiskacsa

 

Edwards Audio Apprentice TT bemutató és nulladik teszt

Megjelent az a lemezjátszó, aminek ideológiáját könnyű egy legendás készülékhez kötni. Emlékeztek a Rút kiskacsára, a NAD 5120-ra? Olcsó volt és tele volt egyedi műszaki megoldásokkal. És a lényeg: hangminőségre építették. Na, pont ilyen az Edwards Audio Apprentice TT is.

A nyolcvanas évek közepén az egész világon, de főleg Közép-Európában nagyot ütött egy furcsa lemezjátszó. Az akkor fénykorát élő, olcsó audiofil készülékeiről híressé vált NAD cég a csehszlovák Tesla közreműködésével készített egy rendhagyó készüléket, amit a nyugati piacokon a korabeli japán tojáshéjaknál egy kicsit drágábban, az akkori audiofil nagymenőknél (Dual 505, Thorens 166, Rega Planar 3) viszont érezhetően olcsóbban lehetett megvenni, miközben hangban azért közelebb volt az utóbbi kategóriához. A NAD 5120 Magyarországon a “Rút Kiskacsa” becenéven futott.

A mai lemezjátszó-piacon ma a legolcsóbb, teljes értékűnek tekinthető lemezjátszók, mint az Audio-Technica LP120X már 130 ezer felett vannak. Ha a szocialista korra konvertáljuk vissza a mai választékot, az LP120X a generikus japán tojáshéj kategóriája.

Az angol Edwards Audio most megjelent Apprentice TT-je (ejtsd „aprentisz”) a 150-200 ezer közötti kategóriába érkezett, azaz a szimpla hifi lemezjátszók árszintje fölé. Az apprentice szó – mint azt már az Apprentice MM phono erősítőnél megtanultuk – inast, tanoncot jelent. Az Edwards Audio készülékei közül a belépő modellek kapják meg ezt a nevet. Az Apprentice TT az árát tekintve valóban audiofil belépőmodell, de a 159.990 forintos árért szokatlan műszaki megoldásokat kapunk. És Made in England gyártást.

Kezdjük a készülék vázánál. Ellentétben a kategóriában szokásos „konyhaszekrény-ajtókkal,” az Apprentice TT nem fát (pozdorját, farostlemezt) használ, hanem három réteg akril lapot. Ezek kétféle sűrűségűek és vastagságúak, így kombinálva a különböző anyagok rezonáns tulajdonságait. Az alsó és felső réteg lágyabb, anyagában színezett. A középső réteg merevebb és vastagabb, áttetsző. Ezeket a repülőgép-gyártásban használatos technológiával nápolyi-szerűen montírozzák össze, és így kapják az új generációs Edwards Audio lemezjátszók könnyű, de rezgéselnyelő, vibrációmentes vázát („constrained layer damping”).

Az Apprentice TT váza a lemeztányér alatt követi annak kerek ívét, a hangkart tartó nyúlványhoz viszont egy elkeskenyedő szakasz vezet, hogy kevesebb nem kívánatos rezgés jusson át a kar alá.

A motor a Rega új generációs, 24V-s váltóáramú motorja, egyszerű, de külső tápegységgel.

Ha már az egész lemezjátszó akrilból készül, természetesen a lemeztányér is akril, 10 mm vastag, és egy kompozit szíjtárcsán fekszik fel, aminek polírozott acél tengelye bronz csapágyperselyben fut.

Az igazi meglepetés a készülék hangkarja. Az Edwards Audio az elmúlt években arról vált híressé, hogy a középkategóriájú lemezjátszóiba is lehozta az unipivot-csapágyazású hangkarokat. Örömmel jelenthetjük, hogy most már a belépő szintűekbe is. Dicsőség.

Az Apprentice TT hangkarja az első generációs TT5-ről jön. A lényege az összes hagyományos csapágyproblémát elegánsan kikerülő, egypontos felfüggesztésű unipivot csapágy – a kar lejátszás közben két ponton támaszkodik csak fel: magán a hangszedőtűn, illetve egyetlen tűhegyen a csapágyházon belül, ami lehetővé teszi a kar elmozdulását vízszintesen és függőlegesen is, minimális csapágysúrlódás és nulla csapágyzaj mellett.

1566428-72e5e8cc-clearaudio-rb300-tonearm-with-turbo-weight-see-photo.jpgA karcső 10 mm átmérőjű alumínium ötvözet feketére szinterezve – maga a fedőréteg is hozzájárul a kar rezonancia csillapításához. Az ellensúly 10,5 dekás rozsdamentes acél, amin nem középen fut át a karcső toldaléka, hanem a tetején, így az ellensúly „csüng” a hangkaron. A hangkar súlypontja így a csapágypont szintje alá kerül. (Oké, most tartunk egy kis szünetet, hogy mindenki elképzelhesse fejben. A kis kép remélhetőleg segít.)

Az antiskating az Edwards unipivot-karokon megszokott pálcikás rendszerű.

A drágább testvérekhez képest visszalépés, hogy a kar magassága nem állítható – de hát ezért léteznek a drágább testvérek. Ellenben a karkábel itt is jó minőségű RCA-csatlakozókra van kivezetve, külön földponttal. A gyárilag mellékelt jelkábel is teljesen használható minőségű, nem a kategóriában szokásos tyúkbél holmi fröccsöntött műanyag dugókkal.

Fél szemmel a konkurenciát figyelve Kevin Edwardsék egy szimpla Audio-Technica AT3600 hangszedőt is beszerelnek a plug’n’play jegyében. Bár a kis AT (akár Rega Carbon néven) egészen jól teljesít a belépő lemezjátszókban, mi inkább a gyors cserét támogatjuk: aki leadja az AT-t, az 20 százalék kedvezményt kap tetszőleges hangszedő árából (és persze ingyen beszerelést). Mi a 60-70 ezer körüli hangszedőket érezzük idevalónak, akusztikus zenére mondjuk az Audio-Technica VM95ML-t, pop/rockra a Nagaoka MP110-et – de persze minden megoldás lehetséges.

Ami a megjelenést illeti, a készülék hatféle színben rendelhető, a hagyományos fekete-fehér-piros trión kívül szürke, fűzöld és királykék színekben is. Feketét-fehéret raktárról fogunk tudni adni, a színes darabokra 2-3 hetet kell várni. Éljen a Brexit.

A porvédő plexi egy zsanér nélküli, Z-alakú fedél, ami a lemeztányéron támaszkodik fel. Élőben kifejezetten csinos. Mint ahogy az egész lemezjátszó is design mütyürnek tűnik – nem lennék meglepve, ha az IKEA árubeszerzői is méregetnék már. Csak szólok: svédül az „Apprentice” szó úgy hangzik, hogy „Lärling.”

És akkor a hangról.

Mi is még csak ismerkedünk a készülékkel, hosszabb elemzést majd később írunk, de az biztos, hogy egy tisztességes hangszedővel párosítva feladja a leckét a tajvani Hanpin (Audio-Technica, Pioneer, Stanton, Lenco, Numark, Reloop, stb) és a Ya Horng (TEAC, Denon, Akai, Fluance, stb) lemezjátszóinak – a drágább változatoknak is.

A különbség a zeneiségben van.

Amíg a tajvaniak képesek „jól” szólni, az Edwards Audio Apprentice TT nem annyira „jól szól,” inkább zenél. Nem egyszerűen a mélyek-magasak tekintetében jobb, hanem olyan elvont képzetekben, mint hogy mennyire von be a hangzás a zenébe, felteszünk-e még egy lemezt, ha a most forgó lejárt. A zene nehezebb műfajai is érthetővé, élvezhetővé („folyékonyabbá”) válnak. Az előadás természetes, azaz a  hangszínek és a megszólalás ereje, dinamikája is emlékeztetnek az élő koncertre. Bár ez nyilván a hangszedőtől is függ, az Apprentice saját hangzása inkább meleg tónusú, nyugodt, ugyanakkor megvan a levegője, és a passzoló hangszedőkkel ott vannak a részletek is.

Az első Magyarországon eladott készülék

Itthon elsőnek Attilának volt Apprentice TT lemezjátszója. (A fenti képet ő osztotta meg a Favebookon.) Vakon ugrott bele a vásárlásba: egy hasonló árú, de tök másik lemezjátszó miatt hívott fel, mikor rábeszéltem, hogy nézzen rá az Apprentice-re is. Attila munkája a bringákkal kapcsolatos, innen ismeri a csapágyak rejtelmeit. Amikor elmagyaráztam neki az unipivot karcsapágyat, egyből izgalomba jött. Ezt írta vissza, amikor megérkezett a szép piros lemezjátszója:

„Eddigi rövid ámde annál intenzívebb tapasztalatom a lemezjátszóval csupa pozitív élmény […] a lemezjátszó élőben sokkal szebb mint bármelyik képen vagy videón. […] Olyan hang, olyan tér, és olyan részletezés jött ki a szerencsétlenül egymáshoz közel levő dobozokból, hogy akarom tudni, ez a belépő kategóriás lemezjátszó mire is képes valójában. […] [C]sukott szemmel már nem tudtam megmondani, hol vannak a dobozok. A hang kilépett belőle, szélesebb lett minden, dinamikusabb és részletesebb mint eddig. […] Szóval dobozból kiszedve, bejáratás nélküli 0km hangja is olyan amiért nem akarok semmilyen használt, akármilyen állapotú, régi de annó igen nívós, de ehhez képest jóval olcsóbb lemezjátszóval szenvedni.”

Az Edwards Audio Apprentice TT ugyan kifejezetten olcsó készülék, de a gyárilag kijelölt tuning útvonalai ambíciózusak. A hangszedő cseréjéről már írtunk, az „ajándék” AT3600 beszámításával 20% kedvezményt adunk tetszőleges hangszedőre. A klasszikus audiofil belépő Audio-Technica VM520Eb-vel párosítva például bőven megállunk a lélektani 199 ezer alatt. A jelkábel is egyszerűen cserélhető, érdemes valami jobbat kipróbálni.

Az akril tányéros lemezjátszókhoz mindig szívesen ajánljuk a lemezleszorítókat – ha a lemezt összeszorítjuk a hasonló fizikai tulajdonságokkal rendelkező lemeztányérral, meglepően sokat nyerünk hangban.

Apropó lemeztányér: az Apprentice TT 10 mm-es akril tányérja is fejleszthető az Edwards saját, 17 mm vastag tányérjával (54.990 ft), ami amúgy a TT6-szinten alapfelszereltség. Nem kell félni, nem a tányér felső síkja kerül magasabbra, hanem lefelé bővül, azaz a plinth-hez kerül közelebb, egyfajta peremsúlyt kialakítva. Az upgrade tányér ráadásul nem áttetsző, hanem opálos, és a lemezcímke számára is kialakítottak benne egy mélyedést.

A tápellátás is fejleszthető az Edwards Audio SC5 okos tápegységgel (129.990 ft), ami nemcsak a hangminőséget javítja, de lehetővé teszi a fordulatszámváltást gombnyomásra (anélkül a szíjat kell áthelyezni), illetve lehetőséget ad a sebesség finombeállítására.

A legizgalmasabb tuning elem azonban alighanem az ősszel érkező Edwards Audio Apprentice Platform lesz (69.990 ft). A készülék körvonalát követő alátét további 2+1 réteg akrilt hoz be, mindezt ráadásul állítható magasságú (azaz vízszintezhető) rezgéscsillapító fém lábakon. A Platform is különböző színekben rendelhető, lehet a lemezjátszó színét is kérni, de érdekes kombinációk sülhetnek ki eltérő színekből. Hm, fehér lemezjátszó piros alátéten? Vagy inkább királykék lemezjátszó fehér alátéten? Mostantól ráadásul az Apprentice MM phono előlapja is választható színű, együtt rendelve akár a magyar zászlót is ki lehet rakni.