Vendégteszt: Mészáros „Malfox” János a Nagaoka MP150-ről
Mészáros Janit lemezjátszós körökben sokan ismerik, egyike a kevés hazai lemezjátszós szaktekintélyeknek. Nem titok, hogy magam is rengeteget tanultam tőle, sőt, néhány korábbi szakmai cikkem lektorálására is felkértem. Jani alapvetően értékes lemezjátszók és hangszedők javításával foglalkozik, ő például – mint az MC-hangszedők Chuck Norrisa – a cserélhetetlen tűjű MC-hangszedőkben is tud tűt cserélni. Javításra került hozzá a nulla kilométeres Nagaoka MP150 is, aminek egy ügyetlen mozdulat miatt letört az egyik csatlakozó tüskéje. Ha már nála volt a hangszedő, végig is mérte és meg is hallgatta, mit tud a Nagaoka kínálatának egyik közepes darabja (alatta az MP100, MP110, kicsivel felette az MP200, a csúcson az MP300 és az MP500). Innentől átadom a szót Janinak, aki a Facebookon osztotta meg tapasztalatait.
A mai napon rendhagyó módon egy Nagaoka MP150 hangszedőt kellett gatyába rázni. A hiba annyi volt, hogy kitört az egyik PIN csatlakozója, ezt kellett cserélni.
Ha már itt van, úgy is meg kell mérni, hogy minden rendben van-e, és akkor már miért is ne teszteljük le a gyári specifikációival összehasonlítva.
Gyári adat: frekvencia átvitel 20-20 kHz. Ezt valóban tudja; bár az egyenletességet valahogy elfelejtették odaírni furcsa módon, de segítek: 16kHz-ig egyenletes az átvitele, utána 3 dB/oktávval esik 20 kHz-ig. Az MM és MI hangszikra jellemzően enyhe 20-50 Hz közötti emelés, ami még „jót is tesz” a hangképnek, főleg a kissé mélyhiányos rendszerek nagy örömére. Ezek az adatok teljesen jók, főleg, hogy egyes MC-gyártók hasonló árú hangszedői igencsak fűrészfogú átvitellel rendelkeznek… (nem írok márkát, mert megnyúznak…)
A csatorna balansz a gyári adatok szerint 1,5 dB lehet maximum, ennél a példánynál mindössze 0,5 dB volt és szintén nagyon jó mérési eredmény.
Az áthallási csillapítás a megadott -24 dB/1kHz helyett az Ortofon mérőlemeznél csak -20 dB volt, de ez a mérőlemez 5 cm/secundummal van vágva, míg a DIN45543 lemez esetén már -24dB/1 kHz 8cm/sec (azaz a gyári adat) mutatkozott.
A dinamikus és statikus engedékenységre nem térek ki, mert akkor itt alszik mindenki…
Tűnyomás: 1,5-2 gr. A mérések szerint inkább 1,6…1,8 gr közelében „érzi jól magát” a hangszedő.
A tű metszése a specifikáció szerint superfine elliptical. Ez tulajdonképpen nem a klasszikus 8X18 μm ellipszis tűprofilt jelenti, hanem egy kissé keskenyebbre csiszolt, cca 5-6 μm/18 μm profil. A képen talán látható is, hogy oldalt kissé ívesre van tovább csiszolva. A tű víztiszta, azaz nude ipari gyémánt. A természetes gyémántnak sárgás barnás árnyalata van. A gyémánt tűhegy „tapered”, azaz kúposított alu szárban foglal helyet.
Összességében elmondható, hogy műszakilag teljesíti az MM és MI hangszedőkre vonatkozó követelményeket, egyes adatai jobbak is, mint amit elvárhatunk ettől a konstrukciótól.
Megfülelés:
Ez a hangszedő igen kellemes meglepetést okozott.
Kiváló zenei reprodukciót nyújtott mind popzenén, mint jazz és klasszikus zenénél is. Utóbbinál enyhén érezhető a közepes áthallás, a színpadkép kissé zárt, a nagy hangtömegeknél enyhén zavaros a hangképe.
A Billy Cobham (Supraphon nyomás) lemeznél néha az volt az érzésem, mintha valami drága MC hangszedő jelenlétérzetével vetekedne, felbontásban, dinamikában és levegősségben egyaránt. A szintén Cobham-Spectrum lemeznél a dinamika még inkább pofánvert és meglepett, hogy egy viszonylag elérhető árú hangszedőből ilyen energiák szabadulnak fel.
A régi mono lemezeknél nem zavaróan zajos (ezeknél sokkal mélyebb a barázda mint a sztereo lemezeknél). A hangszedő megfelelően érzékeny, nem veszít a dinamikatartományból még az alacsonyabbra vezérelt lemezeknél sem!
A fúvósok nagyon kellemesen szólalnak meg, egyáltalán nem tolakodó módon.
A húros hangszereknél mintha érzékelnék némi „szöszmötölést”, amit a specifikus mono MC hangszedőkkel nem észlelek, de hát ez nem is arra készült, hogy régi mono lemezeket hallgassunk vele.
A hangszedő két negatívuma, hogy a kijátszottabb, zajosabb lemezeknél a zaj zavaróbb, mint a hasonló tűprofilú MC hangszedők esetében. A másik a középszerű áthallási csillapítás, ami mondjuk klasszikus zenénél zavaró lehet, kissé zártabb lesz a sztereo színpad mint ahogy azt egy ilyen felvételtől elvárnánk. (Bizony vannak sokkal drágább MC hangszedők, amik még ezt sem teljesítik…)
Összegzés:
Aki nem akar bajlódni a MC hangszedők trafós vagy elektronikus illesztésével és egy igazán jó alternatívát akar, annak mindenképpen ajánlom a Nagaoka MP 150 hangszedőt, természetesen az ennél magasabb kategóriásokat is, mert azok valszeg még ennél is jobbak.
Szvsz. a jelenlegi 149.000 forintba kerülő MP150 igencsak jó választás lehet annak, akinek kisebb anyagi kerete van, de minőségibb zenehallgatásra vágyik.
Mérésekhez a Micro Seiki DQX1000 futóművet és a Jelco SA750L kart használtam.
Elektronika: ProJect DS2 USB
Szoftver: Audio Tester 3.0, Arta
Mérőlemezek:
Ortofon 2019
DIN 45543